Dětský lesní klub Mariánka byl v Líšni otevřen již v roce 2012, od školního roku 2017/18 jsme zapsáni v rejstříku MŠMT a můžeme tak poskytovat povinné předškolní vzdělávání.
Zřizovatelem LMŠ Mariánka je spolek Kavyl z.s. Více informací o zřizovateli najdete zde.
Co nabízíme:
-
pravidelné celoroční předškolní vzdělávání pro skupinku dětí ve věku 3−7 let (max. 15 dětí)
-
poskytujeme povinné předškolní vzdělávání (děti není třeba přehlašovat na poslední povinný rok předškolní docházky jinam)
-
školkovné můžete uplatnit jako slevu na dani
-
zázemí lesní školy tvoří rozlehlá zahrada a dřevěná chata kousek od lesa
-
program realizujeme převážně v přírodě „bez zdí a plotu“ za přítomnosti dvou pedagogů
-
naši průvodci mají pedagogické vzdělání a průběžně se dále vzdělávají
-
máme dlouholeté zkušenosti s vedením lesních školek
-
LMŠ je pro děti otevřena každý všední den 7.30h − 16.00h
-
nabízíme přátelské a otevřené prostředí dětem, rodičům i pedagogům
Z čeho vycházíme:
-
z dokumentu MŠMT, Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV)
-
z konceptu „Respektovat a být respektován".
-
pedagogická koncepce je založena na myšlence "s dětmi venku za každého počasí bez zdí a plotů“, a je zaměřena na plnohodnotný rozvoj kompetencí dětí a na využití rozmanitého prostředí lesa
-
využíváme prvky Waldorfské pedagogiky, inspirujeme se alternativními pedagogickými směry.
Program probíhá venku na zahradě a v lese za každého počasí. V případě velmi nepříznivého počasí (venkovní teplota pod -10 stupňů nebo prudký nárazový vítr, bouřka), se činnost přesouvá do chráněného prostoru chatky, nebo probíhá náhradní program, např. návštěva divadla nebo muzea.
Metody pedagogické práce:
Používáme především metody prožitkového učení – metodiku, kterou původně vyvinul pedagog J.Cornell pro pobyt s dětmi v přírodě:
-
podpora přirozeného pozorování, experimenty – pedagog je dítěti průvodcem v jeho vlastním poznávání, podporuje jeho přirozenou zvídavost a tím mu pomáhá rozvíjet jeho znalosti a dovednosti
-
volná hra – jako přirozený proces učení – spontánní hra dětí, cílevědomé zařazení společné hry s danou tématikou
-
rituály - každý den v lese je doprovázen rituály, které dávají dětem jistotu a hranice, děti se lépe orientují v čase. Takovým rituálem je např.: ranní diskuzní kruh, polední komunitní kruh, čtení pohádek a příběhů při odpoledním odpočinku, zvonění na zvoneček jako znamení pro děti, že se mají seběhnout. Oslava narozenin – narozeninový pytel, zpívání narozeninové písničky, dort.
-
drama-terapeutické metody – děti provází látkový maňásek – lesní skřítek, který pomáhá při adaptaci nových dětí, děti se učí projevovat vlastní pocity pomocí divadla, zařazovány jsou dramatické hry s tématikou ze života zvířat.
Převážná většina programu v LMŠ Mariánka probíhá celoročně a za každého počasí venku, tzn. na zahradě s ovocnými stromy v našem zázemí a v blízkém smíšeném lese. Les vnímáme jako přirozené, tj. člověkem (a pedagogem) nepřipravené prostředí, které samo o sobě nabízí prostor pro kreativitu, rytmus a harmonii. V lese člověk snadno a přirozeně vnímá střídání ročních období, počasí, rytmus přirozeného světla a kontakt s přírodními živly a to, jaký to má vliv na nás samotné. Proto jsme náš program uzpůsobili koloběhu roku a tradicím. Každoročně se věnujeme slavnostem inspirovaným Waldorfskou pedagogikou, které s každým novým rokem s dětmi prožíváme a znovuvytváříme podle aktuálních potřeb skupiny dětí i dospělých.
Harmonogram dne: |
7:30 - 8:30 |
příjezd dětí s rodiči, převzetí dětí |
8:45 – 9:00 |
přivítání s dětmi, ranní diskuzní kruh,
seznámení s programem
|
9:00 – 10:00 |
cesta do lesa, dopolední řízená činnost v lese |
10:00 – 10:30 |
dopolední svačina dětí, volná hra dětí |
10:30 – 11:30 |
společná hra dětí v lese dle zájmu dětí,
pedagog je dětem průvodcem
|
11:30 – 12:00 |
zpáteční cesta do zázemí, příchod do zázemí |
12:00 – 12:45 |
PŘESTÁVKA NA OBĚD |
12:45 – 13:30 |
polední odpočinek, klidová činnost |
13:30 – 15:30 |
odpolední činnost a volná hra dětí na zahradě,
svačina dle potřeb dětí
|
15:30 – 16:00 |
předání dětí rodičům |
Kroužky a předškolní příprava

Organizované aktivity zahrnují terapeutické bubnování, animoterapii, hru s výtvarným materiálem, přírodovědu, práci s ostrými nástroji, vyprávění příběhů a program s anglicky mluvícími rodilými mluvčími.
Předškolní přípravě se věnujeme podle potřeb dítěte v rámci aktivit zařazených do běžného chodu dne. Zároveň probíhá také soustředěná příprava - děti zpracovávají předškolácké listy, rozvíjíme cíleně grafomotoriku, předmatematické představy, sluchové vnímání, s dětmi se logopedicky pracuje. Absolventi naší školky úspěšně zvládají přechod na základní školu.
Název projektu: Lesní mateřská škola Mariánka
Zdroj podpory: Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání, MŠMT
Název příjemce podpory: Lesní mateřská škola Mariánka
Datum zahájení realizace: 1. 9. 2019
Datum plánovaného ukončení: 31. 8. 2021
Název specifického cíle: Zvýšení kvality předškolního vzdělávání včetně usnadnění přechodu dětí na ZŠ
Obsah projektu: Projekt je zaměřen na jedno z/kombinaci následujících témat: personální podpora, osobnostně profesní rozvoj pedagogů, společné vzdělávání dětí, podpora extrakurikulárních/rozvojových aktivit, aktivity rozvíjející ICT, spolupráce s rodiči dětí, spolupráce s veřejností.
Máte-li zájem o spolupráci nebo stáž, kontaktujte ředitelku LMŠ Mariánka.